Skyltdikter till Ordfestivalen


Ordfestivalens logga

Vid
Östhammars Ordfestival 2006 bidrog Skrivarklubbens medlemmar
med dessa skyltdikter om mångfald som ställdes ut i skyldfönstren i centrala Östhammar.


En levande matta över fjället, gråskala 

hornen som grafiska tecken mot skyn.

 

I ögonhöjd en rörlig remsa och fast jag sett

det många gånger förr har jag inte förstått

hur det går till; att bölja motståndslöst genom

 skravlet, videt och krypbjörken.

 

Det kanske har med Saivovärlden att göra.


© Anita Westin



med kniven i hand
får man inte äta, sa han
och förresten
vänder du gaffeln fel
- maten trillar ju av!

 

© Barbro Hellberg



 

jag är inte grek och inte jude
det arabiska i mig är mycket ringa
jag är svensk - helt visst!
men kanske även tysk och finsk
eller något annat ännu inte klarlagt 

© Lena Köster 


 

 

Du tränger in i mitt liv
ger nya ljud, dofter och syner -

Du drar horisonten vidare
och målar om min världsbild -

Du får mig att växa!

 

© Benedicte Bergmann



 

din främmande lukt
dina sammetslena ögon
dina ovanliga vanor

orden som slog rot
brännmärkte mig

 

© Christina Stenmark



 

Det heter PREI
Förkortningen av integrationsprojektet.
I min dröm blir det PREY
En bön om att leva tillsammans
med en utsträckt hand.

© Berit Nilsson

du vågade inte höja ditt huvud
du vågade inte möta min blick
då tog jag din hand i min
mötte ditt leende
och såg en ny vän


© Lisa Bergström                                    




grönsaksbutiken är stängd

kärran är packad
med småbarn och filtar 

kvar i källaren
sitter mormor skälvande
vid varje krevad 

mitt barn, mitt barn
fly upp i bergen!   
                                                                                                        

© Gerd Vading




 

till en tjurfäktares minne 

just detta klockslag
kom att för alltid                                                             
stanna inom mig

jag var mycket ung
när jag mötte honom
när han tvingade mig


att se döden
blodet
när lejonets styrka
krossats

 

när alla klockor visade fem

 

© Margaret Axell

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback