Känslan av sammanhang


Till Aaron Antonovsky 


Det är någonting
som skaver mot huden
i själen på min arbetsplats

Vi står och stirrar
på varandra i ett
fängelse vi själva byggt

Och utanför är ni
Och innanför är vi
Och pansarglasen är
så kalla
i ljuset av en utsträckt hand

Det finns en vän på jorden
som bringar mening
i en splittrad värld

Som gör det svåra
till gemensamt
och hälsan till en angelägenhet

Han vet
hur man bygger
dialogens rum

Där kan vi mötas
och för en kort stund
förenas i mänsklig jämlikhet 

© Jan Magnusson

Kommentarer
Postat av: Berit

Spännande att få se en dikt tillägnad Aaron Antonovsky, eftersom jag i snart 30 år har ägnat en stor del av min tid åt att forska om KASAM. Sammanhang, mening. För mig är det så, att kunde jag förklara KASAM, kunde jag förklara Livet självt.
Roligt därför att få ta del av din dikt, som ger ytterligare en dimension! Första dikten tillägnad Antonovsky?

2006-12-14 @ 21:35:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback